آکنه نوجوانی یک بیماری شایع پوستی است که بسیاری از نوجوانان را در دوران بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو با چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود می شوند و منجر به ایجاد جوش، دانه های سر سیاه و سرسفید می شوند. در حالی که می‌تواند ناامید کننده باشد و بر عزت نفس تأثیر بگذارد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت مؤثر و کاهش آکنه نوجوانان انجام دهید. در اینجا 12 مرحله و 21 نکته برای کمک به خلاص شدن از شر آکنه نوجوانی آورده شده است:

مرحله 1: دو بار در روز صورت خود را تمیز کنید

  • به آرامی صورت خود را با یک پاک کننده ملایم صبح و عصر بشویید. از مالش دادن خیلی شدید خودداری کنید زیرا می‌تواند پوست را تحریک کند و آکنه را بدتر کند.

مرحله ۲: از محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک استفاده کنید

  • به دنبال محصولات مراقبت از پوست با برچسب غیر کومدوژن باشید، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی‌کنند. این شامل مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و آرایش می‌شود.

مرحله 3: از لمس صورت خود اجتناب کنید

  • تا حد امکان دست های خود را از صورت خود دور نگه دارید. دست زدن به صورت می‌تواند باکتری ها و روغن ها را منتقل کند و آکنه را تشدید کند.

مرحله 4: جوش ها را از بین نبرید و یا جوش نزنید

  • در حالی که ممکن است وسوسه برانگیز بودن یا کندن جوش ها، می‌تواند منجر به زخم و التهاب بیشتر شود. در عوض، از درمان‌های موضعی آکنه برای کمک به کاهش ظاهر آن‌ها استفاده کنید.

مرحله 5: از درمان های موضعی آکنه استفاده کنید

  • کرم ها، ژل ها یا لوسیون های بدون نسخه حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک میتوانند به درمان آکنه کمک کنند. دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و صبور باشید زیرا ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتایج را ببینید.

مرحله 6: داروهای تجویزی را در نظر بگیرید

  • اگر درمان‌های بدون نسخه مؤثر نبودند، با یک متخصص پوست مشورت کنید که ممکن است داروهای قوی‌تری مانند رتینوئیدهای موضعی، آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدبارداری خوراکی (برای خانم‌ها) را برای مدیریت آکنه تجویز کند.

مرحله 7: رژیم غذایی سالم داشته باشید

    • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی می‌تواند سلامت کلی پوست را ارتقا دهد. از مصرف زیاد غذاهای شیرین یا چرب خودداری کنید، زیرا ممکن است در بروز آکنه نقش داشته باشند.

ارتقا

مرحله ۸: هیدراته بمانید

  • روزانه مقدار کافی آب بنوشید تا پوست خود را هیدراته نگه دارید و به دفع سموم کمک کنید. حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

مرحله 9: از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب کنید

  • در حالی که نور خورشید می‌تواند به طور موقت علائم آکنه را بهبود بخشد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب می‌تواند منجر به آسیب پوست و افزایش خطر سرطان پوست شود. از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و در بیرون از منزل لباس محافظ بپوشید.

مرحله 10: سطوح استرس را مدیریت کنید

  • استرس می‌تواند جوش های آکنه را بدتر کند. برای کمک به مدیریت سطح استرس و بهبود احتمالی آکنه، در فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس مانند ورزش، مدیتیشن یا سرگرمی‌ها شرکت کنید.

مرحله 11: موهای خود را به طور مرتب بشویید

  • موهای چرب میتوانند به آکنه روی پیشانی و شقیقه ها کمک کنند. موهای خود را به طور منظم بشویید و از استفاده از محصولات موی چرب که میتوانند به صورت شما منتقل شوند، خودداری کنید.

مرحله 12: از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

  • لباس‌های تنگ، به‌ویژه در نواحی مستعد جوش‌های آکنه مانند پشت یا قفسه سینه، می‌توانند عرق و چربی را روی پوست حبس کنند و منجر به شعله‌ور شدن آکنه شوند. لباس های گشاد را انتخاب کنید که از پارچه های قابل تنفس ساخته شده اند.

در اینجا نکات اضافی برای تکمیل مراحل ذکر شده در بالا آورده شده است:

  1. روبالشی خود را مرتباً تعویض کنید تا از تجمع روغن و باکتری جلوگیری کنید.
  2. از شستشو یا لایه برداری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می‌تواند پوست را تحریک کند.
  3. در مورد روتین مراقبت از پوست خود صبور باشید زیرا ممکن است زمان ببرد تا بهبود قابل توجه باشد.
  4. از استفاده از محصولات آرایشی سنگین که میتوانند منافذ را مسدود کنند، خودداری کنید. به جای آن گزینه های آرایش غیر کومدون زا را انتخاب کنید.
  5. اگر ورزش می‌کنید یا ورزش می‌کنید، بعد از آن دوش بگیرید تا عرق و چربی پوستتان پاک شود.
  6. از استفاده از پاک کننده های خشن یا ساینده که میتوانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند، خودداری کنید.
  7. جوش‌های سرسیاه را فشار ندهید، زیرا می‌تواند منجر به التهاب و زخم شود.
  8. استفاده از محصولات مو مانند ژل، پماد، یا اسپری‌های مو را که می‌توانند منافذ روی پیشانی و شقیقه‌ها را مسدود کنند، محدود کنید.
  9. روتین مراقبت از پوست خود را رعایت کنید و از حذف مراحل اجتناب کنید.
  10. از قرار گرفتن بیش از حد در محیط‌های مرطوب خودداری کنید، زیرا می‌تواند تولید روغن را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید، پوست هر فردی منحصر به فرد است، بنابراین ممکن است برای یافتن بهترین روال مدیریت آکنه برای شما، آزمون و خطا طول بکشد. اگر آکنه شما ادامه داشت یا بدتر شد دبا وجود این اقدامات، توصیه می شود برای ارزیابی بیشتر و گزینه های درمانی با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...